IEC-kurssi haastaa opiskelijat tekemään kansainvälistymissuunnitelman oikealle yritykselle

LUT-kauppakorkeakoulun opiskelijat ovat tehneet yrityksille kansainvälistymisstrategioita International Entrepreneurship Challenge -kurssilla jo 14 vuoden ajan. Maisterivaiheen kurssi on opiskelijoille työläs, mutta palkitseva.

Kansainvälisen markkinoinnin maisteriohjelmassa (MIMM) opiskelevat Joonas Joutsen, Sami Hyytiäinen, Elizaveta Riabochkina ja Erno Kupiainen tekevät kansainvälistymissuunnitelmaa lappeenrantalaiselle Omniflux-nimiselle yritykselle.

Omniflux on perustamisen kynnyksellä oleva startup-yritys. Sen ideana on valmistaa uudenlainen sensori, joka mittaa ihmisestä suoraan päivittäisen energiankulutuksen. Sensori on hyvin pieni, ja se voitaisiin liittää esimerkiksi korvaan, älykelloon tai mihin vain ihmiseen kiinni.

”Tähtäämme kansainvälisille markkinoille. Sensori on tarkoitus lisensioida. Data-analytiikan avulla sensorin kautta saatavaa tarkkaa tietoa on mahdollista hyödyntää ihmisten terveyden seurantaan”, kertoo Antti Immonen, yksi Omnifluxin perustajajäsenistä.

”Hyvä käytännön testi”

Opiskelijat ovat innoissaan mahdollisuudesta osallistua oikean yrityksen kehittämiseen. ”Tämä on hyvä käytännön testi sille, mitä olemme oppineet. Tällä kurssilla on mahdollista hahmottaa, millaista olisi työskennellä esimerkiksi konsulttina”, Joonas sanoo.

Opiskelijoiden tehtävänä on muun muassa selvittää, millainen Omnifluxin myytävä tuote lopulta on, miten myydä sitä ja kuinka kirkastaa yrityksen visio kansainvälisessä ympäristössä. Tämä on markkinoinnin opiskelijoiden keskeistä osaamista, kun taas aloittelevina startup-yrittäjinä Omnifluxin perustajat tarvitsevat juuri tähän apua.

”On tärkeää, että kyseessä on oikea yritys, eikä joku kuvitteellinen harjoitustyö. Tällainen käytännön kokemus on arvokasta ja auttaa samalla luomaan kontakteja yritysmaailmaan”, sanoo Elizaveta.

IEC yhdistää yritykset ja opiskelijat

Yrittäjät ja opiskelijat kohtaavat LUT-kauppakorkeakoulun International Entrepreneurship Challenge (IEC) -kurssilla. Kurssi on tarkoitettu opintojensa loppuvaiheessa oleville maisteriopiskelijoille. Opiskelijat muodostavat kansainvälisen tiimin, ja jokaisessa ryhmässä on vähintään yksi ulkomaalainen opiskelija.

Työskentelykielenä on englanti. ”Opiskelijoiden palaute vuodesta toiseen on, että kurssi on työläs, mutta erittäin opettavainen ja mielenkiintoinen”, kertoo tutkijaopettaja Lasse Torkkeli.

”Esimerkiksi kurssin lopun suullista tenttiä on kiitelty, koska usein tentit ovat kirjallisia. Esimerkiksi startup-yrittäjien on pystyttävä perustelemaan asiansa myös suullisesti”, Torkkeli sanoo.

Opiskelijoiden tehtävänä on muun muassa kirkastaa yritykselle, kuinka yritys voi aloittaa toiminnan kohdemaansa markkinoilla, millainen on yrityksen markkinointi- ja myyntisuunnitelma ja kuinka hankkia yrityksen ensimmäiset 20 asiakasta, jos niitä ei vielä ole.

Esimerkiksi LUTista lähtöisin oleva startup-yritys SpinDrive on ollut mukana IEC-kurssilla.
”Loppuraportissa vastattiin meille tärkeimpiin kysymyksiin mutta myös analysoitiin yritystämme laajemmin. Raportissa ehdotettiin selkeitä toimenpiteitä, ja olemmekin ottaneet osan niistä suoraan käyttöön”, kertoo Nikita Uzhegov, yksi SpinDriven perustajista.

Apua innovaatioiden kaupallistamiseen

Boris Perkiö ja Jonna Musa tekevät kansainvälistymissuunnitelman Ensavetec-nimiselle yritykselle. Ensavetec on mikkeliläinen teknologiayritys, joka keskittyy tarjoamaan ratkaisuja asumiseen ja energian säästämiseen. Sen innovaatio on energian kerääminen talteen lämpimästä suihkuvedestä. Yritys aikoo suunnata erityisesti Keski-Euroopan markkinoille.

MIMM-ohjelmassa opiskelevan Jonnan mielestä Ensavetecin yritysidea on hieno. ”Tällä kurssilla pääsee syvälle yritysmaailmaan, ja jos vaikka itse päätyy joskus startupiin töihin, tästä kokemuksesta on varmasti hyötyä”, Jonna sanoo.

Ensavetec tarvitsee konkreettista apua myynnin edistämiseksi ja kansainvälistymisen tueksi.”Lisäksi tämä on hyvä mahdollisuus löytää kasvavaan yritykseen uusia hyviä tyyppejä”, kertoo Ensavetecin toimitusjohtaja Niko Halonen.

”IEC-kurssi sopii ajankohdaltaan meille erinomaisesti. Yrityksessä aloitti vastikään myyntijohtajana Tomi-Pekka Vuorinen, joka pääsee ohjaamaan opiskelijoiden kansainvälistymissuunnitelmaa ja rakentamaan yhteistyöverkostoja kohdemarkkinoille”, Halonen kertoo.

Myös lappeenrantalainen Henkaus-niminen yritys toivoo opiskelijoilta konkreettista apua kansainvälistymisen käynnistämiseksi. Henkauksen liikeideana on kehittää laite, joka tarkkailee henkilön terveydentilaa ja joka tekoälyn avulla reagoi tarvittaessa tähän tietoon.

”On tärkeää, että opiskelijat edustavat eri taustoja ja kansallisuuksia. Toivomme saavamme mahdollisimman yksityiskohtaisia neuvoja kansainvälistymisen tueksi”, sanoo Henkauksen toimitusjohtaja Abhishek Jayaprakash.

Lue lisää International Entrepreneurship Challenge -kurssista.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *