Kauppatieteiden opiskelu käytännössä – Markkinoinnin perusteet

Kauppatieteiden opiskelu ei ole pelkkää teoriaa, vaan yhtä tärkeitä ovat käytännön harjoitukset. Kauppatieteiden opiskelija Iida kertoo suorittamastaan Markkinoinnin perusteet -kurssista.

”Opiskelen kauppatieteitä LUTissa ja olen valinnut kandivaiheen suuntautumiseksi kansainvälinen liiketoiminnan. Ennen pääaineen/suuntautumisvaihtoehdon valintaa ensimmäisen vuoden aikana meillä kaikki kauppatieteiden opiskelijat käyvät samat, yleisopintoihin kuuluvat kurssit. Yksi näistä oli Markkinoinnin perusteet -kurssi. Mielestäni kyseinen kurssi oli yksi ensimmäisen vuoden mielenkiintoisimmista, ja opetti hyvin uusille opiskelijoille yliopistossa opiskelun tapoja.

Kurssi suoritetaan siis hyödyntäen oikeastaan kaikkia yleisimpiä tapoja – harjoitustöitä, luentoja ja tenttiä.

Teoriaa luennoilta

Kurssilla perehdyttiin nimensä mukaisesti markkinoinnin perusteisiin. Kerran viikossa järjestettävällä luennolla käytiin läpi esimerkiksi markkinoinnin historiaa, erilaisia menetelmiä ja tärkeitä alan vaikuttajia.

Luennoilla tutkittiin markkinointia teoreettisemmasta näkökulmasta. Tentissä oli muutama käsitteenmäärittelytehtävä sekä esseekysymyksiä, jotka perustuivat luennoilla käsitellyihin asioihin.

Case-harjoituksena Starbucksin laajentuminen Australiaan

Luentojen ja tentin lisäksi tärkeä osa kurssia olivat harjoitustyöt, joita tehtiin yhteensä kolme. Harjoitustyöt tehtiin neljän hengen ryhmissä, ja ne perustuivat case-menetelmään. Tällä tarkoitetaan sitä, että ratkotaan oikeiden yritysten käytännön ongelmia – kuten sitä, mikä jonkin tuotteen markkinoinnissa meni pieleen ja miten tilanne olisi voitu korjata.

Ensimmäisen harjoitustyön tehtävänä oli tutkia Starbucksin laajentumista Australian markkinoille, toisessa harjoitustyössä taas tutkittiin Ford Ka -auton menestymistä verrattuna muiden valmistajien pieniin autoihin.

Kolmannessa, eli viimeisessä harjoitustyössä jokainen ryhmä sai valita oman yrityksen, ja tutkia sen mahdollisuuksia viedä tuotteitaan vapaavalintaiseen kohteeseen. Esimerkiksi oma ryhmäni teki työn Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan kansainvälistymisestä Tanskaan – mitä se vaatisi, miksi juuri sinne ja voisiko se onnistua?

Tämä viimeisin harjoitustyö oli mielestäni kurssin osioista mielenkiintoisin ja myöskin opettavaisin. Siinä pääsi tutkimaan valitsemaansa yritystä todella laajasti ja miettimään kaikkia käytännön ongelmia, joita yritys voisi kohdata. 

”Tämä työ oli kurssin osioista mielenkiintoisin ja myöskin opettavaisin.”

Harjoitustyöt olivat mielestäni mukava tapa suorittaa kurssia, koska niitä pääsi pähkäilemään yhdessä ryhmänä. Ei siis tarvitse opiskella kaikkea yksin. Oli myös hauskaa huomata, kuinka paljon luennoilla käsitellyistä asioista oli hyötyä harjoitustyön tekemisessä.

Kun teimme töitä, käytimme erilaisia opittuja markkinoinnin teorioita apunamme. Kurssi onkin hyvä esimerkki siitä, kuinka yliopistossa opitaan ensin asian teoriapohja, ja sitten hyödynnetään sitä käytännön elämään.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *