Kauppatieteiden opiskelu käytännössä: Sales and Marketing Communication -kurssi

Sales and Marketing Communication on kauppatieteiden kurssi, joka kuuluu kansainvälisen markkinoinnin suuntautumisvaihtoehdon opintoihin. Kurssi suoritetaan yleensä toisena opiskeluvuonna.

Kauppatieteiden opiskelija Mikko kertoo, mitä kurssi pitää sisällään.

Perustiedot kurssista:

  • Koulutusohjelma: Kauppatieteet
  • Suositeltu suoritusvuosi: 2. tai 3. vuosi
  • Kurssin kesto: 2. periodi
  • Opintopisteet: 6 op
  • Toteutus: hybriditoteutus eli mahdollista suorittaa sekä etänä että läsnä
  • Arviointi: arvosana 0–5, joka perustuu henkilökohtaisiin minitentteihin ja ryhmässä tehtävään harjoitustyöhön
  • Kurssin kuvaus opinto-oppaassa

”Sales and Marketing Communication -kurssin tavoitteena on oppia ymmärtämään digitalisaation tuomia muutoksia ostokäyttäytymiseen, markkinointiviestintään ja myynnin johtamiseen kaupan alalla. Lisäksi kurssilla opitaan mallintamaan potentiaalisen asiakkaan matkaa ensikontaktista ostotapahtumaan saakka uusia teknologioita hyödyntävän myyntitunnelin avulla. Kurssilla painotetaan erityisesti markkinointiviestinnän ja myynnin välisten yhteyksien sekä niiden johtamiseen liittyvien haasteiden ymmärtämistä. Kurssi on englanninkielinen.

Kuvassa kauppatieteiden opiskelijat tekevät ryhmätyötä

Opintojakso sisältää viisi luentoa, joista yksi on vierailijaluento. Vierailijaluennolla yrityselämän edustaja käsittelee kurssin aihetta käytännön esimerkkien kautta. Luentoon valmistaudutaan katsomalla omatoimisesti aiheeseen perehdyttäviä tallenteita myynnin ja markkinoinnin yhteyksistä sekä teoriasta.

Kurssi arvostellaan minitenttien ja ryhmässä tehtävän harjoitustyön perusteella. Minitentit muodostavat 60 pistettä ja harjoitustyö 40 pistettä, eli kurssin maksimipistemäärä on 100. Jokainen minitentti on 15 pisteen arvoinen, ja ne tehdään jokaisen luennon jälkeen. Minitentti on hyvä tapa kerrata luennolla läpi käytyjä teemoja.

Kuvassa kauppatieteiden opiskelijat tekevät ryhmätyötä

Harjoitustyön aiheet pohjautuvat yrityksen ja kuluttajan (B2C) sekä kahden yrityksen (B2B) väliseen markkinointiin ja myyntiin. Ryhmäni sai aiheeksi hakukonemarkkinoinnin ja -optimoinnin. Harjoitustyössä selvitimme, mitä käsitteet tarkoittavat ja kuinka niitä voidaan hyödyntää osana yrityksen markkinointia. Kirjallisen raportin lisäksi ryhmätyöstä tehtiin esitys.

Mielestäni kurssi oli toteutettu onnistuneesti ja luennot olivat todella mielenkiintoisia. Harjoitustyön avulla pääsin syventymään sellaiseen markkinoinnin aiheeseen, joka ei ollut itselle kovin tuttu. Kurssin aikana opin hyvin paljon hakukoneoptimoinnin teoriaa, mutta myös todella kattavasti markkinoinnin ja myynnin teoriaa.”

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *