Kemiantekniikan opiskelu käytännössä – Laboratoriotyöskentely kursseilla

Toisen vuoden kemiantekniikan opiskelija kertoo, millaista on työskennellä laboratoriossa. Mitä siellä tehdään ja mitä siellä oppii?

Kemiantekniikan opiskelussa olen pitänyt erityisesti laboratoriokursseista. Niissä pääsee kokeilemaan käytännössä, millaisia tulevat työtehtävät voisivat esimerkiksi olla, ja yliopistolla on hyvin monipuolinen laitevalikoima.

Epäorgaaniset analyysit – erilaisia ionireaktioita

Ensimmäisen kerran pääsimme työskentelemään laboratoriossa ensimmäisen vuoden syksyllä kurssilla ”Epäorgaaniset analyysit”. Tarkastelimme erilaisia ionireaktioita ja saimme kokeilla esimerkiksi titrausta.

Tarkastelimme erilaisia ionireaktioita ja saimme kokeilla esimerkiksi titrausta.

Ensin saostimme eri aineita, ja muodostimme erilaisia liuoksia koeputkissa. Piti osata selittää, mitä aineita kussakin koeputkessa oli, mitä oli syntynyt, ja tarvittiinko yhdisteen syntymiseen esimerkiksi kuumennusta.

Kurssin toisella puoliskolla meille jaettiin tuntematon liuos, josta piti tunnistaa kolme eri ionia erilaisten reaktioiden avulla. Kurssi arvioitiin sen perusteella, kuinka monta näistä ioneista sai tunnistettua oikein, ja kuinka monta eri sakkaa sai muodostettua.

Orgaanisen kemian laboratoriotyöt

Tällä hetkellä meneillään on kurssi ”Orgaanisen kemian laboratoriotyöt”, joka on yhden periodin pituinen, eli kuusi viikkoa, ja laajuudeltaan kaksi opintopistettä. Kuten epäorgaaniset analyysitkin, kurssi kuulu kemiantekniikan kandivaiheen pakollisiin kursseihin.

Kurssin alussa kaikille jaettiin tehtäväksi neljä erilaista synteesiä. Yksi synteeseistäni oli 1-klooributaani, jota käytetään teollisuudessa liuottimena.

Ensin rakensimme tarvittavan synteesilaitteiston, kuten esimerkiksi refluksointi- tai tislauslaitteiston. Saimme jokaiselle synteesille niin sanotun reseptin, jonka mukaisesti työ suoritettiin. Ennen laitteiston käyttöä kurssin vastuuopettaja tuli usein tarkistamaan, että laitteisto on varmasti turvallinen, ja aina pyydettäessä sai apua.

Ennen laitteiston käyttöä kurssin vastuuopettaja tuli usein tarkistamaan, että laitteisto on varmasti turvallinen, ja aina pyydettäessä sai apua.

Monessa synteesissä tisle uudelleenkiteytettiin ja lopuksi sakka alipainesuodatettiin. Tarkistimme vielä määrityslaitteella syntetisoidun aineen sulamispisteen laittamalla osan aineesta pieneen näyteputkeen ja seuraamalla linssin läpi, missä lämpötilassa aine alkoi sulaa.

Kurssin arvosana määräytyi sen perusteella, kuinka suuret omien synteesien saannot olivat, eli kuinka paljon syntetisoitua ainetta syntyi kussakin työssä.

Laboratioriossa työskennellessä oppii paljon

Olen oppinut laboratoriossa työskennellessäni, kuinka tärkeää työturvallisuus on. Eri kemikaaleja käsitellessä esimerkiksi roiskeet ovat yleisiä, joten suojakäsineiden ja -lasien sekä laboratoriotakin käyttö on välttämätöntä.

Orgaanisen kemian laboratoriokurssilla opin itse rakentamaan erilaisia laitteistoja ja käyttämään niitä. Pääsin esimerkiksi ensimmäistä kertaa tislaamaan.

 

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *