Projektityöskentely yliopistossa – markkinointisuunnitelma Lappeenrannan kaupunginteatterille

Yliopistossa kursseilla työskennellään usein tekemällä projekteja, joissa ratkotaan oikeita yritysten ongelmia. Näin opiskelijat saavat hyödyntää oppimiaan teorioita käytännön tilanteisiin. Toisen vuoden tuotantotalouden opiskelija Maiju Kervinen kertoo projektista, joka tehtiin Talouselämän viestintä –kurssilla.

Talouselämän viestintä –kurssi kuuluu minulla tutkinnon pakollisiin kieli- ja viestintäopintoihin. Kurssilla harjoitellaan sekä työelämän tilanteisiin liittyvää kirjoittamista että puheviestintää. Kurssin ensimmäinen osa koostui itsenäisesti tehtävistä kirjoitustehtävistä ja toinen osa oli lähiopetusta, jossa harjoiteltiin muun muassa esiintymis- ja vuorovaikutustaitoja sekä kokouksissa toimimista.

Kurssilla opeteltiin esimerkiksi työhakemuksen ja cv:n kirjoittamista. Teimme myös työnhakuvideon, jolla haimme kuvitteelisesti haluamaamme työpaikkaa. Tehtävät arvioitiin niin, että jokainen kurssin opiskelija arvioi muiden kurssilaisten töitä. Tapa oli hyödyllinen, koska arvioidessa pääsi näkemään, millaisia ajatuksia muilla on ollut ja pystyi muokkaamaan omia tuotoksiaan paremmiksi.

Yhteistyö kaupunginteatterin kanssa

Viimeisenä tehtävänä kurssilla oli kolmen hengen ryhmissä toteutettava projekti, jossa kerättiin tietoa jostain viestintään liittyvästä aiheesta ja pidettiin siitä esitys muille kurssin opiskelijoille. Meillä kävi tuuri, sillä saimme aiheeksemme tehdä markkinointisuunnitelman Lappeenrannan kaupunginteatterille. Yhteistyö yritysten kanssa on yliopistossa yleistä ja hyödyttää sekä yrityksiä että opiskelijoita.

Teatterin väki antoi itse meille toimeksiannon, ja meitä pyydettiin pohtimaan, kuinka nuoret saataisiin käymään teatterissa enemmän. Osana projektia pääsimme käymään tutustumiskierroksella Lappeenrannan kaupunginteatterissa. Meille esiteltiin teatteria ja sen toimintaa, ja saimme paljon hyödyllistä tietoa teatterin toiminnasta markkinoinnin suunnittelua varten.

Yhteistyö yritysten kanssa on yliopistossa yleistä ja hyödyttää sekä yrityksiä että opiskelijoita.

Vierailun jälkeen aloimme pohtia, kuinka teatterissa saataisiin käymään enemmän nuorta yleisöä. Kirjasimme ensin ylös kaikki mieleen tulevat ideat, ja sitten muodostimme parhaista esiin tulleista ideoista esitelmän.

Yleisönä teatterin väki

Pääsimme esittelemään markkinointisuunnitelmamme opiskelukavereille ja sen lisäksi suoraan kaupunginteatterin väelle, mikä oli meistä innostavaa, mutta samalla myös jännittävää. Teatterin väki pyysi meiltä esityksemme materiaalit, jotta meidän kehittämät ideat saataisiin oikeasti käyttöön.

Mielestäni projekti oli koko kurssin paras osuus, koska pääsimme auttamaan teatteria ja esittämistämme ideoista oli teatterille hyötyä. Samalla opimme tärkeitä esiintymis- ja viestintätaitoja, joita tulee varmasti tarvitsemaan myöhemmin työelämässä. Kurssilla ei ollut tenttiä ja arviointi tapahtui hyväksytty/hylätty –periaatteella. Eli kurssin sai suoritettua, kun teki tarvittavat kirjoitustehtävät ja osallistui lähiopetukseen.

Jätä meille kommentti