Sähkötekniikan opiskelu käytännössä: elektroniikan perusteet A

Toisen vuoden sähkötekniikan opiskelija Sonja kertoo Elektroniikan perusteet A -kurssista, joka on laaja, kaksi jaksoa eli periodia kestävä elektroniikan peruskurssi. Kurssi suoritetaan ensimmäisen vuoden toisessa ja kolmannessa periodissa.

”Kurssi alkoi yhden periodin kestävällä teoriaosuudella. Lisäksi Moodlessa aukesi joka luennon jälkeen tehtäväsarja, joka käsitteli sen viikon aiheita. Teoriaosuudessa kävimme läpi elektroniikan komponenttien toimintaa sekä käytännön juotostekniikoita. Tämä toimi hyvänä pohjana seuraavan periodin harjoitustyö-osuudelle.

Kurssin toisella puoliskolla opetus keskittyi arduino-nimisen mikro-ohjaimen ympärille. Ryhmissä tehtävät viikkotehtävät sisälsivät arduinon ohjelmointia C++ -pohjaisella ohjelmointikielellä, mikropiirien suunnittelua sekä tiedon etsimistä muun muassa hakkuriteholähteistä.

Kurssin jälkimmäinen puolisko sisälsi myös harjoitustyön, joka toteutettiin itse muodostetuissa ryhmissä. Aihe oli muuten vapaa, mutta työn piti toimia arduinon avulla. Kaikki ryhmät esittelivät omat tuotoksensa kurssin viimeisillä luennoilla. Esittelyssä nähtiinkin kaikennäköisiä vekottimia: yksi ryhmä oli tehnyt lattialla olevaa teippiä seuraavan kaivinkoneen, toinen drinkkejä annostelevan shottikoneen ja kolmas seitsemän napin kosketinsoittimen. Oman ryhmämme kanssa teimme led-valojen avulla toimivan yksinkertaisen ajastimen.

Ajastimessa oli kaksi nappia – toisesta napista sai lisättyä aikaa ajastimeen portaittain, ja toisesta sen pystyi käynnistämään ja pysäyttämään. Kun aikaa lisäsi, aina yksi valo syttyi. Demonstraatiota varten olimme ohjelmoineet yhden painalluksen tuovan viisi sekuntia lisää aikaa. Käytännössä olisimme voineet ohjelmoida yhden painalluksen antamaan lisää aikaa vaikka rajattomasti.

Ajastimen käynnistämisen jälkeen yksi valo syttyi aina, kun yhden painalluksen tuoma aika oli kulunut. Kun koko aika oli kulunut, kaikki ledit syttyivät ja rupesivat vilkkumaan. Koska työ toteutettiin ryhmätyönä, jaoimme vastuuta: pääsin itse suunnittelemaan piiriä, käytettäviä komponentteja ja käytännön toteutusta, kun taas ohjelmoinnista kiinnostuneet ryhmän jäsenet saivat keskittyä pääosin ohjelmointiin.

Kurssin kokonaisarvosana koostui ensimmäisen osuuden Moodle-tehtävistä ja pienestä verkkotentistä sekä toisen osuuden ryhmätehtävistä ja harjoitustyöstä. Kokonaisuudessaan kurssi sai meiltä opiskelijoilta hyvää palautetta. Omasta mielestäni kurssi oli onnistunut ja hyvin toteutettu kokonaisuus. Teoria oli jaettu sopivan kokoisiin osiin, jotka pystyi sisäistämään kunnolla. Käytännön harjoitusten kautta pääsi myös fyysisesti kosketuksiin elektroniikan ja eri komponenttien kanssa.”

 

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *