Tietotekniikan opiskelu käytännössä – C-ohjelmoinnin ja testauksen periaatteet

Tietotekniikan opiskelu käytännössä on teorian lisäksi ongelmanratkaisua.

Toisen vuoden tuotantotalouden opiskelija Maiju Kervinen kertoo viime keväänä käymästään tietotekniikan kurssista.

”C-ohjelmoinnin ja testauksen periaatteet on kurssi, joka kuuluu tietotekniikan koulutusohjelmassa kandidaatin vaiheen pakollisiin aineopintoihin. Minulla kurssi on osa tietotekniikan sivuaineen opintoja.

Kurssilla tutustutaan ohjelmointiin C-kielellä sekä ohjelmien testausten periaatteisiin. Kurssi koostuu luennoista, viikoittaisista tehtävistä, harjoitustöistä sekä tenteistä. Kurssilla on luentoja viikoittain, ja luennoilla professori esittelee teoriaa sekä näyttää konkreettisia esimerkkejä siitä, kuinka ohjelmia koodataan sekä testataan.”

Harjoitustyönä pullonpalautusautomaatti

”Kurssin alkupuolella keskitytään C-kielellä koodaamiseen. Viikoittaiset tehtävät ovat koodausharjoituksia, joissa pitää kehittää ohjelma, joka ratkaisee tehtävänannossa määritellyn ongelman. Tehtäviin saa apua harjoituksissa, joissa harjoitusten pitäjä ohjeistaa koodien kirjoittamisessa.

Ohjelmointiosuuteen liittyy harjoitustyö, jossa pitää koodata viikkotehtäviä suurempi ohjelma. Meillä harjoitustyö oli pullonpalautusautomaatin koodaaminen, ja se koodattiin kolmen hengen ryhmissä. Harjoitustyön tekeminen oli vaativaa, mutta samalla kehittävää, ja huomasin ainakin itse omien koodaustaitojeni kehittyneen paljon kurssin aikana.”

Testattavana itse tehty ohjelma

”Ohjelmointiosuutta seuraa testausosuus, jossa me testasimme harjoitustyönä koodaamaamme pullonpalautusautomaattia. Luennolla saimme ideoita siihen, kuinka testausta voisi suorittaa. Harjoituksissa testaukseen sai apua ja lisää vinkkejä. Testaaminen oli mielenkiintoista, koska pääsimme tutkimaan tarkasti, miten koodaamamme ohjelma toimii. Testauksessa ilmenneiden puutteiden perusteella kehitimme ohjelmaamme entistä paremmaksi.

Testausosuuden harjoitustyö oli testausraportin kirjoittaminen tekemiemme testausten perusteella. Harjoitustyö arvioitiin niin, että jokainen ryhmä arvioi muutaman muun ryhmän tuotokset. Harjoitustöiden lisäksi sekä koodaus- että testausosuudesta oli tentit.”

”En ollut itse C-kielellä ennen kurssin alkua koodannut, joten kehityin paljon kurssin aikana. Mielenkiintoisinta kurssissa oli pullonpalautusautomaatin koodaaminen sekä itse tehdyn ohjelman testaaminen. Välillä C-kielellä ohjelmointi tuotti harmaita hiuksia, kun esimerkiksi koodista puuttuvan puolipisteen takia koodi ei toiminut. Kurssin paras hetki oli se, kun pullonpalautusautomaatti vihdoin toimi oikein ja oli valmis testattavaksi.”

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *