Tuotantotalouden opiskelu käytännössä – Innovaatio- ja teknologiajohtamisen peruskurssi

Toisen vuoden tuotantotalouden opiskelija kertoo käymästään Innovaatio- ja teknologiajohtamisen peruskurssista.

Kurssi kuuluu minulla pakollisiin yleisopintoihin, ja kävin kurssin ensimmäisen opiskeluvuoden keväällä. Kurssi kesti kahden periodin verran eli koko kevään ajan.

Kurssilla pohdittiin, mitä innovaatiojohtaminen on perusteista alkaen. Kurssi oli toteutettu niin, että pelkkien luentojen lisäksi kurssiin kuului case-tehtäviä sekä harjoituksia. Case-tehtävissä pääsimme yhdessä ryhmän kanssa miettimään, kuinka erilaiset yritykset toimivat markkinoilla ja miten niiden toimintaa voisi kehittää.

Coca-Cola Intian markkinoilla

Yhdessä case-tehtävässä tutkimme Coca-Colan toimintaa Intian markkinoilla. Omat ajatukset ja ratkaisut piti esittää diaesityksenä sekä videona. Teimme kavereiden kanssa draw my life –tyylisen videon, johon kokosimme ratkaisumme.

Videolla yksi meistä kertoo tiivistetysti, millaisia ideoita ja ajatuksia olemme tehtävänannon perusteella saaneet, ja samalla piirrämme aiheeseen liittyviä kuvia. Videon tekeminen oli minusta todella hauskaa, ja lopputuloksesta tuli mielestäni onnistunut.

Teimme kavereiden kanssa draw my life -tyylisen videon, johon kokosimme ratkaisumme.

Luennoilla käytiin läpi innovaatio- ja teknologiajohtamiseen liittyvää teoriaa. Luennot olivat mielenkiintoisia, ja kävin kuuntelemassa luennon aina, kun pääsin paikalle. Meillä oli luentoja esimerkiksi aiheista innovaatiostrategian analysointi, innovaatiopolitiikka ja innovaatioiden suojaaminen.

Harjoitustehtävistä suurin osa toteutettiin niin, että kokoonnuimme harjoituksissa ja mietimme yhdessä ryhmän kanssa harjoituksissa annettuja kysymyksiä. Vastaukset koottiin lyhyesti paperille. Lisäksi meillä oli sähköisesti toteutettavia tehtäviä, kuten lopputaitotesti kurssin lopussa.

Innovaatiopeli

Paras harjoitustehtävistä oli minusta innovaatiopeli. Peli pelattiin niin, että saimme täysin uudet ryhmät ja lyhyen ohjeistuksen siitä, kuinka peli toimii. Idea pelissä oli se, että meille annettiin askartelutarvikkeita, kuten teippiä, pahvia ja kyniä, ja niistä meidän piti pystyä kokoamaan asiakkaiden toiveita vastaava tuote. Tuotteen tuli olla jonkinlainen kulkuneuvo.

Jokaisella ryhmällä oli tietyn verran rahaa käytössään, ja rahat piti pyrkiä käyttämään järkevästi. Rahoilla pystyi ostamaan esimerkiksi tarvikkeita sekä lisäaikaa tuotteen valmistukseen.

Paras harjoitustehtävistä oli minusta innovaatiopeli.

Meidän piti itse ottaa selvää siitä, millaisia toiveita ja vaatimuksia asiakkailla on. Asiakkaiden roolin saivat muutamat opiskelijat, jotka vastailivat esittämäämme kysymyksiin pelin aikana. Asiakkaat toivoivat esimerkiksi, että kulkuneuvon tulisi olla sininen ja siinä tulee olla tietty määrä pyöriä.

Omalla ryhmälläni meni aikaa, että saimme kulkuneuvon rakentamisen aluilleen. Meillä oli useita ideoita, mutta minkään niistä toteutus ei oikein tahtonut onnistua. Lopulta meillä välähti, ja aloimme rakentaa hyvin yksinkertaista kulkuneuvoa teippirullasta.

Pelin lopussa jokainen ryhmä esitteli oman tuotoksensa ja asiakkaat saivat päättää, mistä tuotteesta pitivät eniten. Meidän ryhmämme voitti pelin, koska kehittämämme kulkuneuvo kulki pitkän matkan, oli edullinen ja vastasi hyvin asiakkaiden toiveita.

Kurssin päätteeksi oli ryhmätentti. Tenttiin tullessa saimme ryhmät, ja yhdessä ryhmän kanssa piti miettiä tenttikysymyksiä ja vastailla niihin. Käytännössä kaikki, mitä kurssilla tehtiin, toteutettiin ryhmissä, mikä oli minusta hyvä. Kysymyksiä ei tarvinnut pohdiskella itsekseen ja samalla tutustui toisiin opiskelijoihin paremmin.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *